Mok: van mini korstje tot een zeer pijnlijke ontsteking aan de onderbenen

Mok is een verzamelnaam voor alle huidproblemen die voorkomen bij de onderbenen van het paard. Dit kan variëren van enkele droge korstjes, tot natte en soms pussige kloven die oplopen tot  het pijpbeen. Dit laatste kan zelfs zo pijnlijk zijn, dat het paard er kreupel van is.

Oorzaken

Vocht, urine en vuil zijn de belangrijkste veroorzakers bij het ontstaan van mok. Je ziet dit probleem dan ook voornamelijk in de natte periodes van het jaar, de herfst en winter.

Vocht en schurende zandkorrels maken de huid van de onderbenen week en zacht en zorgen ervoor dat de natuurlijke barrière wordt aangetast. De  minuscule beschadigingen die hierdoor ontstaan zorgen ervoor dat bacteriën hun slag kunnen slaan en geven ontsteking. Ook een natte stal en bijtende urine kunnen voor een aantasting van de huid zorgen.

Daarnaast kunnen de volgende factoren ook een rol spelen bij het ontstaan van mok:

• Mijtinfecties

Bepaalde paardenrassen met veel behang  (Friezen en Tinkers) hebben een verhoogde gevoeligheid voor mijtinfecties aan de onderbenen. De mijten zorgen voor een verlaagde weerstand van de huid van de onderbenen en voor kleine beschadigingen aldaar. Vervolgens hebben bacteriën vrij spel. Mijtinfecties kun je onder andere herkennen door jeuk. Je ziet geïnfecteerde paarden veelal schuren met de onderbenen en stampen.

• Zonnebrand

Zonnebrand ontstaat op witte ondervoeten onder invloed van UV straling in combinatie met bepaald stoffen die vrijkomen uit bepaalde planten/onkruiden. Je ziet de korstjes die hierdoor ontstaan voornamelijk in de kootholte.

• Witte vacht/huid (ongepigmenteerd)

Een ongepigmenteerde huid heeft minder weerstand dan een gepigmenteerde. Mok komt dan ook voornamelijk voor op witte onderbenen.

De volgende kenmerken, of een combinatie van,  kunnen duiden op mok:

• (Natte) Korstjes e/o kloven in de kootholte eventueel gepaard met roodheid
  • Verdikking, en in chronische gevallen plooivorming, van de huid
  • Jeuk (schuren e/o stampen)
  • Zwelling /verdikking van een deel en bij ernstige gevallen het gehele been
  • Koorts
  • Kreupelheid door pijn

Behandeling

In een vroeg stadium kan een desinfecterende shampoo (bijvoorbeeld betadine) al afdoende zijn.

Mocht dit onvoldoende resultaten geven, kan de dierenarts je een zalf voorschrijven. Afhankelijk van het type en de ernst van de mok wordt een drogende zalf (met oa zink als bestanddeel) of een zalf met ontstekingremmers en eventueel een antibiotica erin geadviseerd.

Bij onvoldoende herstel of in ernstige gevallen heeft het paard naast de hiervoor genoemde zalven ook baat bij een systemische behandeling met een ontstekingsremmers en eventueel een antibioticakuur.

Mochten mijten een initiële  rol spelen, dan dienen deze uiteraard aangepakt te worden.

Voor vragen of advies kunt u altijd even contact opnemen met de kliniek, via 0227-581238 of info@paardenkliniekhollandskroon.nl