Oogheelkunde

Oogproblemen komen regelmatig voor bij paarden en moeten als spoedeisend gezien worden, aangezien er in sommige gevallen onherstelbare schade kan ontstaan.

Bij het oogonderzoek door de dierenarts zal gekeken worden naar de symmetrie van de ogen, de eventuele uitvloeiing en zwelling rondom het oog. Vervolgens zal er met een lampje gekeken worden naar de aanwezigheid van de pupilreflex. Tevens zal de dreigreflex getest worden, waarmee meer duidelijk wordt over het zicht van het betreffende oog.

Met behulp van een zgn fluoresceïne test kunnen beschadigingen aan het hoornvlies aangetoond worden, doordat een bepaald type cellen felgroen aankleurt. Soms is het paard zo pijnlijk dat het oog dichtgehouden wordt, wat het onderzoek bemoeilijkt.

Aan de hand van de bevindingen van het oogonderzoek, zal een diagnose gesteld worden, waarna de therapie volgt.

Veel voorkomende oogproblemen bij het paard:
Slijmvliesontsteking
Een ontsteking aan het slijmvlies van het oog. De zwelling en rode oogslijmvliezen kunnen veroorzaakt worden door vliegen, stof of een voorste luchtweginfectie.

Hoornvliesbeschadiging
Een beschadiging en troebeling van het hoornvlies. Meestal houdt het paard het aangedane oog dicht en traant het. Met een fluoresceïne test kun je ook een kleine, met het blote oog onzichtbare beschadiging aantonen.

Maanblindheid/uveitis
Een onsteking van de uvea (vaatvlies, straallichaam en de iris van het oog). De aandoening treedt meestal bij slechts één oog op, is zeer pijnlijk en de precieze oorzaak is meestal moeilijk te achterhalen. Het wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een auto-immuunaadoening, maar ook virussen, bacteriën, parasieten of trauma kunnen de oorzaak zijn. Vaak krijgen aangedane paarden herhaaldelijk aanvallen, waarbij bij iedere aanval de onomkeerbare schade aan het oog toeneemt met uiteindelijk blindheid als resultaat.

Ooglidverwondingen
Ooglidverwondingen treden regelmatig op door schade van buitenaf. Indien een ooglidrand niet mooi geneest, kan de traanfilm niet mooi over de oogbol verdeeld worden, met hoornvliesproblemen tot gevolg. Correct hechten is dus van belang.

Tumoren
De meest voorkomende tumor bij het oog is de plaveiselcelcarcinoom die voornamelijk voorkomt aan het derde ooglid (in de ooghoek). De tumor ziet eruit als een roze onregelmatig plekje. De therapie bestaat uit het chirurgisch verwijderen van (een deel) van het derde ooglid.