Orthopedie

Problemen van het beenwerk zijn veel voorkomend bij paarden. Voor sportpaarden is goed beenwerk belangrijk om optimaal te kunnen presteren, maar ook voor recreatief gebruik is de het bewegingsapparaat van groot belang.

Op de kliniek beschikken wij over een overdekte hal met harde en zachte volte, rijbak en een verharde rechte lijn, om uw paard of pony zo goed mogelijk te kunnen bemonsteren en onderzoeken.

Soms is het noodzakelijk een deel van het been ‘uit te blocken’. Hierbij wordt met een lokale verdoving een deel van het been uitverdoofd. Indien het paard daarna veel beter beweegt, weten we dat we in die regio moeten zoeken naar de blessure.

Wanneer de juiste regio is achterhaald, is het zaak de oorzaak op te sporen. Hiervoor hebben wij moderne röntgen- en echografie apparatuur ter beschikking.

Veel voorkomende problemen bij het paard zijn onder andere ontstekingen van een gewricht, bijvoorbeeld door artrose, en letsels in de pezen. Afhankelijk van de diagnose, mate van het letsel en eventueel onderliggende oorzaken, kan de behandeling variëren.

In sommige gevallen is het noodzakelijk om een gewricht of peesschede te behandelen met medicatie, om bijvoorbeeld de ontsteking te remmen. Dit kan bestaan uit farmaceutisch bereidde ontstekingsremmers, maar er wordt ook veel gebruik gemaakt van lichamseigen ontstekingsremmer. Voor deze zgn ‘IRAP’ (Interleuking-1 Receptor Antagonist Proteine) nemen we wat bloed van uw paard en dit kunnen we aan de kliniek zodanig verwerken dat er een lichaamseigen ontstekingsremmer overblijft.

Voor peesletsels is het in specifieke gevallen aangewezen de genezing te bespoedigen met behulp van PRP of stamcellen. Bij de PRP-behandeling wordt bloed van het paard afgenomen en ook deze kan op de kliniek worden verwerkt. De bloedplaatjes worden dan uit het bloed gehaald, om zodoende een ‘Platelet Rich Plasma’ (bloedplaatjes rijk plasma) te verkrijgen. Deze bloedplaatjes nemen groeifactoren met zich mee die we rechtstreeks injecteren op de plek waar het nodig is, namelijk in de blessure in de pees.

Ook stamcellen worden uit het paard zelf verkregen, meer specifiek uit het vetweefsel van het paard. Stamcellen zijn cellen die nog niet gedifferentieerd zijn in een bepaald type cel en kunnen dus nog van alles worden. Voor stamceltherapie maken wij gebruik van twee verschillende indicaties.
  • De eerste indicatie zijn de specifieke peesletels waarbij een duidelijk gebied aan te wijzen is waar de peesvezels ernstig zijn beschadigd, in de volksmond spreken we hierbij over ‘gaten’. Hiervoor halen we stamcellen uit het vetweefsel naast de staartbasis van uw paard. We verwerken dit ook weer aan de kliniek en kunnen dat dezelfde dag nog inbrengen in het beschadiging van de pees. Deze methode combineren we altijd met PRP (Zie hierboven). Voor deze behandeling nemen we uw paard poliklinisch op. Het is dus niet noodzakelijk voor uw paard om te blijven overnachten.
  • Voor de tweede methode van stamceltherapie komen de stamcellen niet uit het paard zelf, maar uit een ander paard. Zoals eerder beschreven zijn stamcellen cellen die nog niet hebben gekozen welk type cel ze worden. Bij deze stamcellen specifiek, zijn ze in het laboratorium al een stukje verder gedifferentieerd en hebben ze dus geleerd dat ze kraakbeencel moeten worden. Dit type van stamcelbehandeling wordt dan ook gebruikt wanneer er sprake is van kraakbeenschade, zoals bij arthrose.
Behandeling van een orthopedisch probleem gaat vaak gepaard met een aangepast beslag. Hoe dit beslag precies wordt aangepast is afhankelijk van het type letsel. Dit kan gebeuren in overleg met uw eigen hoefsmid, maar het is ook mogelijk een afspraak te maken bij onze hoefsmid op de kliniek.