Orthopedie

Problemen van het beenwerk zijn veel voorkomend bij paarden. Voor sportpaarden is goed beenwerk belangrijk om optimaal te kunnen presteren, maar ook voor recreatief gebruik is de het bewegingsapparaat van groot belang.

Op de kliniek beschikken wij over een overdekte hal met harde en zachte volte, rijbak en een verharde rechte lijn, om uw paard of pony zo goed mogelijk te kunnen bemonsteren en onderzoeken.
Soms is het noodzakelijk een deel van het been ‘uit te blocken’. Hierbij wordt met een lokale verdoving een deel van het been uitverdoofd. Indien het paard daarna veel beter beweegt, weten we in welke regio we moeten zoeken.

Wanneer de juiste regio is achterhaald is het zaak de oorzaak op te sporen. Hiervoor hebben wij moderne röntgen- en echografie apparatuur ter beschikking.

Veel voorkomende problemen bij het paard zijn onder andere ontstekingen van een gewricht, bijvoorbeeld door artrose, en letsels in de pezen. Afhankelijk van de diagnose, mate van het letsel en eventueel onderliggende oorzaken, kan de behandeling variëren.

In sommige gevallen is het noodzakelijk om een gewricht of peesschede te behandelen met medicatie, om bijvoorbeeld de ontsteking te remmen.

Voor peesletsels is het in specifieke gevallen aangewezen de genezing te bespoedigen met behulp van PRP of stamcellen. Bij de PRP-behandeling wordt bloed van het paard afgenomen en op de kliniek verwerkt. De bloedplaatjes worden dan uit het bloed gehaald, om zodoende een ‘Platelet Rich Plasma’ (bloedplaatjes rijk plasma) te verkrijgen. Deze bloedplaatjes nemen groeifactoren met zich mee die we rechtstreeks injecteren op de plek waar het nodig is, namelijk in de pees.

Ook stamcellen worden uit het paard zelf verkregen, meer specifiek uit het vetweefsel van het paard. Stamcellen zijn cellen die nog niet gedifferentieerd zijn in een bepaald type cel en kunnen dus nog van alles worden. Voor therapie met stamcellen verwijzen wij u door naar een samenwerkende Paardenkliniek.

Behandeling van een orthopedisch probleem gaat vaak gepaard met een aangepast beslag. Hoe dit beslag precies wordt aangepast is afhankelijk van het type letsel. Dit kan gebeuren in overleg met uw eigen hoefsmid, maar het is ook mogelijk een afspraak te maken bij onze hoefsmid op de kliniek.